14 February 2010 | By: shah

MADU BAIK UNTUK KESIHATAN LELAKI

Madu lebah mempunyai banyak khasiatnya kepada manusia. Terutama kaum lelaki, ia selalu diambil untuk penjagaan kesihatan batin. Al Quran sebagai mukjizat juga diakui banyak membongkar rahsia-rahsia saintifik jauh lebih awal daripada penemuan oleh saintis moden. Antara mukjizat Al Quran yang baru dapat dibuktikan oleh para pakar adalah tentang khasiat madu lebah.

Khasiat madu lebah telah disebutkan dalam Al-Quran surah An Nahl ayat 68-69 dimana Allah berfirman yang bermaksud:

“ Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; ‘… kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)’. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian, terdapat tanda-tanda badi orang yang memikirkan.”




KELEBIHAN MADU UNTUK LELAKI

Bagi kaum lelaki, madu lebah dikatakan boleh menguatkan tenaga batin selain mengekalkan ketampanan serta awet muda. Madu juga merupakan cairan yang boleh menyahkan toksik dalam badan dan mencegah pelbagai penyakit kerana kandungan antibiotik dalam madu dapat membunuh kuman-kuman.

Madu berperanan sebagai bahan paling mujarab untuk penyakit dalam perut. Ia membersihkan perut, usus, saluran urat dan saluran lain untuk kesihatan. Zat asam manganese dan besi dalam madu memproses makanan serta menolong masalah sembelit, bengkak dan bernanah dalam perut dan usus serta masalah panas dalam perut.

Manakala zat asam Namlik merupakan zat utama dapat menahan sesuatu dari kerosakan di samping dapat mematikan kuman dalam perut.

0 comments:

Post a Comment