12 March 2010 | By: shah

VAKSINASI MENCEGAH


Tahukah anda, lebih 600 juta orang atau 10 – 20% penduduk dunia dijangkiti flu atau influenza? Flu boleh membawa beban ekonomi yang agak besar dalam bentuk kos penjagaan kesihatan dan juga kerugian dari segi prduktiviti ekonomi. Fakta ini telah dikeluarkan oleh sanofi pastuer iaitu pengeluar vaksin terkemuka di dunia. Flu yang berbeza dengan selsema ini boleh menyebabkan penyakit yang teruk dan kerumitan yang mengancam nyawa. Flu merebak dengan cepat tanpa disedari. Rawatan terbaik mencegah itu adalah dengan menyuntik vaksinasi flu.


Vaksin ini mengurangkan jangkitan flu kerana ia mempunyai sistem pertahanan badan. Ia selamat digunakan, namun wujud kesan sampingan seperti pembengkakkan ringan di tempat suntikan yang akan berakhir dalam tempoh 24 hingga 48 jam. Vaksinasi boleh diambil pada bila – bila masa dan ia mengambil masa 10 hingga 15 hari untuk mencapai tahap imunisasi maksimum selepas disuntik.

Antara kebaikan pengambilan vaksin flu adalah dapat menyelamatkan nyawa bagi mereka yang menghadapi masalah peparu yang teruk, asma, dan masalah kencing manis. Ia paling berkesan mengurangkan risiko penyebaran flu kepada orang sekeliling.
10 March 2010 | By: shah

PENJAGAAN KULIT WAJAH – Jadikan Rutin

5 TIPS KULIT LEBIH SIHAT & SEGAR

Hari ini terdapat pelbagai produk khas yang diformulakan untuk mengatasi masalah kulit wajah lelaki. Setiap produk mempunyai keberkesanan dan dicipta untuk jenis kulit berbeza. Selain mengetahui jenis produk yang sesuai, anda juga perlu mengetahui lima langkah mudah penjagaan kulit wajah.

1. PENCUCI

Jika anda tidak melakukan langkah penjagaan wajah yang lain, mencuci adalah langkah asas yang sangat penting untuk kulit wajah. Biasanya kulit lelaki mempunyai liang-liang pori lebih besar dan liang kelenjar yang aktif. Liang kelenjar penting untuk mengekalkan kelembapan semulajadi kulit wajah, kadang kala kelenjar akan mengeluarkan sebum dengan banyak, menjadikan kulit wajah melekit dan berminyak. Jika tidak dicuci, liang-liang pori akan tersumbat dan terjadinya jerawat. Gel pencuci adalah paling sesuai, tetapi perlu diketahui tidak semua pencuci wajah dicipta untuk semua jenis kulit. Guna pencuci yang dapat menanggalkan kotoran serta minyak mengikut kesesuaian jenis kulit, pada masa yang sama, melembut dan sesuai digunakan sekurang-kurangnya sekali sehari.


2. PENYENTAL (SCRUB)

Kadang-kala mencuci kulit dengan pencuci wajah biasa tidak mencukupi. Pencuci wajah menghilangkan minyak dan kotoran hanya pada permukaan kulit, tetapi bagaimana dengan kotoran yang meresap ke dalam liang pori? Walaupun menggunakan pencuci wajah yang kuat atau kasar tetapi kotoran yang masuk ke lapisan kulit masih kekal. Jadi, penyental kulit perlu dijadikan rutin mingguan ( dua atau tiga kali seminggu ) . Dengan menggunakan penyental ( scrub ), mampu menanggalkan kotoran yang melekat di dasar kulit. Penyental yang baik bukan sahaja menanggalkan kotoran, malah juga melembutkan kulit selain memudahkan proses mencukur.


3. PELEMBAB

Produk penjagaan kulit bermula dan berhenti dengan sabun atau pencuci sahaja. Walau bagaimanapun mencuci hanya sebahagian yang boleh anda lakukan untuk melindungi kulit dari masalah seperti blackhead atau noda hitam. Bukan itu sahaja, kulit yang kering juga mempercepatkan lagi proses penuaan. Ketika mandi dan bercukur, liang-liang pori akan terbuka. Air yang meresap ke dalam kulit ketika proses uty akan hilang kemudianya, tetapi dengan menyapu pelembap ringan, dapat mengekalkan lembapan pada kulit anda. Pelembap dengan SPF dapat melindungi kulit dari sinar UV yang menyebabkan kulit terbakar. Sinar UV juga boleh menyebabkan kerosakan kulit jangka panjang dan kanser kulit. Pelembap dengan multispectrum mampu melindungi kulit anda dari sebarang masalah.


4. LINDUNGI MATA

Satu tempat di wajah yang jarang lelaki sentuh: Mata. Sebenarnya kulit di sekitar mata merupakan bahagian yang perlu diberikan perhatian khas. Walaupun lelaki dikatakan lambat mengalami proses penuaan pada kulit, namun tanda-tanda awal penuaan adalah dengan kemunculan kedutan serta garis halus di sekitar mata. Semua ini boleh dilindungi dengan menggunakan krim atau gel mata. Ia dapat melicin dan melindungi kulit tetapi syaratnya anda perlu sentiasa menjaga dan gunakan produk yang betul. Krim mata perlu disapu lembut pada bahagian tulang sekitar mata untuk kesan yang maksima dan mengelak terjadinya keradangan. Ia akan meresap dengan perlahan dan merebak ke bahagian yang mudah kedut.


5. LINDUNGI BIBIR

Satu lagi bahagian wajah yang perlu dititikberatkan adalah bahagian bibir. Kulit pada bibir sangat nipis dan mudah kering, merekah dan kadang-kala mudah berdarah apabila terdedah dengan persekitaran. Ini kerana bibir tidak mempunyai kelenjar minyak untuk membenarkannya melembap secara semula jadi. Kekeringan dan rekahan bibir yang terdedah dengan sinar matahari, tekanan serta luka kecik yang terbentuk akan memudaratkan lagi bibir. Jadi, penting untuk anda menggunakan krim atau balm pelembap bibir agar bibir sentiasa kelihatan lembap.


ADAKAH ANDA MENGALAMI KULIT BERMINYAK? Jika anda menggunakan sabun pencuci biasa untuk mencuci kulit, hentikan segera! Sabun sebenarnya akan menggalakkan lagi pengeluaran minyak pada kulit wajah. Cuba gunakan pencuci buih lembut atau pencuci susu sekiranya masalah kulit berminyak tidak terlalu serius. Tetapi jika anda perlukan pencuci lebih berat, gunakan pencuci wajah yang mengandungi salicylic asid dan beta hydroxyl. Anda juga perlu menggunakan pelembap bebas minyak.
08 March 2010 | By: shah

1:8 LELAKI MENGHIDAP OSTEOPOROSIS


Akibat kekurangan hormon testosterone, seorang lelaki boleh mengalami ketumpatan tulang yang berkurangan. Kira-kira 15 peratus lelaki yang mencecah usia 40 hingga 70 tahun mengalami masalah ini. Dalam satu kajian yang pernah dilakukan mendapati, seorang dalam setiap lapan lelaki yang berusia 50 tahun ke atas, akan menghadapi masalah osteoporisis. Apabila berlakunya kekurangan ketumpatan isi padu tulang ini, seseorang itu terdedah kepada risiko kepatahan tulang, kesakitan dan kebergantungan kepada orang lain.
06 March 2010 | By: shah

ADAKAH ANDA TAHU?


1. Merokok memberi kesan kepada keluarga dan orang lain. Asap rokok boleh meningkatkan risiko kanser di kalangan bukan perokok. Mereka yang tidak merokok, 30% lebih tinggi mendapat kanser paru-paru berbanding perokok.



2. Sekiranya berat berlebihan, anda akan berisiko tinggi mendapat pelbagai penyakit termasuk penyakit jantung kolonari, diabetes, kanser, gallstone dan masalah tidur.



3. Bagaimana kita berfikir dan rasa, mempunyai kesan yang kuat terhadap kesihatan fizikal. Perasaan negetif sukar untuk diselesaikan sendiri. Jadi, kongsilah perasaan anda itu dengan seseorang yang mampu menyelesaikan masalah yang anda hadapi.
04 March 2010 | By: shah

BERHENTI ATAU PERLAHAN

Seorang pemandu sedang melalui sebatang jalan di sebuah pekan. Namun, sebaik lampu isyarat bertukar merah, dia tidak memberhentikan kenderaannya, sebaliknya dia hanya memperlahankan kenderaan.

Seorang anggota polis sedang memerhatikannya dan kemudian menahan pemandu tersebut.

“ Minta lesen, encik? “

“ Sebelum saya beri lesen, saya hendak tahu kenapa encik menahan saya? “ Tanya pemandu itu.

“ Awak sepatutnya berhenti sewaktu lampu isyarat merah, tetapi awak tidak berhenti, “ jawab polis.

“ Saya perlahankan kereta saya, apa bezanya perlahankan kereta dan memberhentikan kereta? “ balas si pemandu.

Anggota polis berasa marah lalu menumbuk pemadu itu bertalu-talu. Pemandu itu terkejut dan terus bertanya, “ Kenapa encik menumbuk saya? “

“ Beritahu saya apa bezanya kalau saya berhenti menumbuk kamu dan memberlahankan tumbukan saya? “.
02 March 2010 | By: shah

ANDA BERISIKO AORTIC ANEURYSMS?


Tahukah anda apa itu Aortic Aneurysms? Bagi yang jarang mendengar istilah ini, Aortic Aneurysms adalah pembesaran atau pembengkakkan luar biasa pada arteri. Pembesaran ini terjadi disebabkan oleh kerosakan dan kelemahan pengaliran darah pada dinding vessel. Sekiranya dibiarkan tanpa rawatan, dinding vessel akan pecah dan akan menyebabkan kematian. Biasanya masalah ini terjadi tanpa disedari oleh penghidap. Masalah luar biasa ini antara penyebab kematian satu hingga dua peratus lelaki yang berumur lebih 65 tahun, dan dianggar seramai 15,000 kematian dilaporkan setiap tahun di Amerika Syarikat. Kaum lelaki berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko mendapat Aortic Aneurysms berbanding wanita. Antara faktor penyebab masalah ini, berkait dengan keturunan, tekanan darah tinggi, arteri tersumbat dan merokok.
28 February 2010 | By: shah

MANA LEBIH BERNILAI

Dua orang gadis berjalan di sebuah hutan dan tiba-tiba mereka terdengar suara seekor katak sedang menangis.

Tolonglah saya. Saya sebenarnya seorang pengurus bank. Saya telah disumpah menjadi katak oleh ibu tiri saya. Jika salah seorang daripada kamu mencium saya, saya akan bertukar menjadi manusia kambali, “ ujar katak itu.

Seorang dari wanita itu tunduk dan mengambil katak tersebut dan dimasukkan ke dalam begnya.

“ Kamu buat apa? Tidakkah kamu dengar apa yang dia katakana tadi? “ Tanya seorang lagi.

“ Ya, saya dengar, tapi bagi saya, seekor katak yang boleh bercakap seperti manusia adalah lebih bernilai daripada seorang pengurus bank. “
26 February 2010 | By: shah

COKLAT CEGAH DIABETES?


Satu penelitian baru mengungkap bahawa coklat manjadi “senjata” baru untuk mencegah diabetes. Menurut penelitian ini, dengan memakan coklat pekat dipercayai dapat menurunkan risiko kerosakan dalam tubuh yang menyebabkan diabetes. Khasiat coklat berfungsi apabila memakan coklat pekat yang mengandungi bahan kimia pencegah penyakit dikenali sebagai flavanols. Penemuan yang dilakukan sekumpuan penyelidik dari Itali ini mendapati bahawa pengambilan coklat dalam jumlah sederhana setiap hari secara teratur dapat melindungi tubuh daripada penyakit diabetes atau keadaan tolakan terhadap insulin. Insulin dihasilkan oleh pankreas dan berfungsi membantu sel tubuh menyerap glukosa dalam darah. Insulin ini membantu sel mengubah glukosa menjadi tenaga bagi otot – otot badan.
24 February 2010 | By: shah

MANA NAK CARI….

Amin terpaksa menguruskan perniagaannya di Afrika. Sebelum ke lapangan terbang, dia singgah di sebuah bank bagi mendapatkan pinjaman segera RM10,000.

Pegawai bank: Encik, pinjaman ini memerlukan cagaran. Ada apa-apa yang encik hendak cagarkan?

Amin: Ada, sebuah Jaguar. Ini kuncinya. Seminggu kemudian, Amin tiba dari Afrika lalu menuju bank untuk mengambil keretanya.

Pegawai bank: Hutang encik berjumlah RM10 ribu dan kadar bunga sebanyak RM50 ribu.

Amin: Mengeluarkan cek lalu menyerahkan kepada pegawai bank itu.

Pegawai bank: Saya hairan kenapa orang kaya macam encik memerlukan pinjaman segera.

Amin: Habis tu mana ada tempat yang selamat dan murah untuk meletak kereta. Bayangkan kalau hanya RM50 seminggu.
22 February 2010 | By: shah

DAGING TINGKATKAN RISIKO KANSER PERUT


Anda yang gemar memakan daging merah perlu berhati – hati kerana dipercayai memakan daging merah dengan jumlah yang banyak berisiko tinggi menghidap kanser perut. Fakta ini diperoleh melalui penelitian terbaru oleh The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrion (EPIC). EPIC mendapati mereka yang secara teratur makan lebih dua hidangan daging merah, berisiko tinggi menghidap kanser perut berbanding mereka yang makan kurang dari satu hidangan per minggu. Penelitian ini juga mendapati risiko terjadinya kanser perut meningkat kepada mereka yang pola makannya kekurangan serat.
20 February 2010 | By: shah

KURANG AIR

Jamal pergi menemui doktor kerana mengalami sakit-sakit badan. Selesai memeriksa, doktor memberikan beberapa jenis ubat. Terdapat tiga jenis ubat yang perlu dihabiskan dalam masa dua hari.

Doktor:  Awak makan pil berwarna kuning ini dengan segelas besar air suam pada waktu pagi. Pil merah jambu dengan segelas besar air pada waktu tengah hari dan pil hijau pada sebelah malam.

Jamal:  Sebenarnya apakah penyakit saya Tuan doktor?

Doktor:  Awak kekurangan air.
18 February 2010 | By: shah

KETAHUI 10 KESALAHAN TERBESAR YANG BOLEH MEROSAKKAN OTAK

1. Mengabaikan pengambilan sarapan pagi

individu yang sering mengabaikan pengambilan sarapan pagi berisiko besar untuk mengalami kekurangan gula dalam darah. Ia akanmenyebabkan bekalan nutrien tidak cukup untuk dihantar ke otak lalu menyebabkan bahagian tersebut mengalami kemerosotan.


2. Terlalu banyak makan

Ia akan menyebabkan berlakunya pengerasan di bahagian arteri otak dan sekali gus memperlahankan kuasa mental.


3. Merokok

Ia menyumbang kepada pengecutan otak dan boleh menyebabkan penyakit Alzheimer.


4. Pengambilan gula yang tinggi

Terlalu banyak gula boleh mengganggu penyerapan protien dan nutrien disebabkan kekurangan zat makanan dan mendatangkan kesan terhadap perkembangan otak.


5. Pencemaran udara

Otak merupakan penerima oksigen terbesar dalam sistem badan manusia. Apabila sering terdedah pada pencemaran udara, ia akan mengurangkan penghantaran sumber oksigen bersih ke otak dan secara tidak lansung mengurangkan kecekapan fungsi otak.


6. Kurang tidur

Tidur memberi peluang otak untuk berehat. Apabila seseorang mengabaikan kualiti tidur yang sempurna, perlahan-lahan boleh menjejaskan sel otak sekali gus mendatangkan risiko yang tinggi untuk berlakunya kegagalan otak dari berfungsi.


7. Menutup kepala ketika sedang tidur

Tidur dengan menutup bahagian kepala akan mempertingkatkan karbon dioksida dan mengurangkan oksigen untuk sistem badan yang boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian otak.


8. Memaksa otak bekerja ketika badan tidak sihat

Ketika badan tidak sihat, secara tidak lansung juga akan memberikan efek terhadap otak. Lantas memaksa diri untuk bekerja ketika keadaan badan tidak mengizinkan mampu menyumbangkan kerosakan paada saraf otak pada amnya.


9. Berfikiran sempit

Berfikiran merupakan latihan terbaik untuk meransang otak. Namun jika seseorang itu sering berfikiran sempit maka ia boleh menyebabkan berlakunya pengecutan di bahagian otak.


10. Jarang berkomunikasi

Komunikasi intelektual mampu meransangkan perkembangan otak. Jika seseorang itu jarang berkomunikasi, lama-kelamaan fungsi otak mampu mengalami kemunduran.
16 February 2010 | By: shah

TERBERANAK

Di sebuah pangsapuri di ibu kota, seorang perempuan terberanak dalam lif. Dia sangat malu lalu dia melalak dan tidak mahu keluar daripada lif. Seketika kemudian datang seorang doktor dan cuba memujuk perempuan tersebut untuk dibawa ke hospital.

“ Marilah keluar amoi, saya bawa pergi hospital. “

“ Tak maulah doktor, saya malu “

“ Apa nak dimalukan, tahun lepas saya ada kes lagi teruk… terberanak dalam longkang lagi !!! “

Tiba-tiba, amoi itu melalak lebih kuat… Doktor tercengang dan bertanya, kenapa dia menangis lebih kuat?

kata amoi tu… “ Orang tu sayalah jugak!!! “ …
14 February 2010 | By: shah

MADU BAIK UNTUK KESIHATAN LELAKI

Madu lebah mempunyai banyak khasiatnya kepada manusia. Terutama kaum lelaki, ia selalu diambil untuk penjagaan kesihatan batin. Al Quran sebagai mukjizat juga diakui banyak membongkar rahsia-rahsia saintifik jauh lebih awal daripada penemuan oleh saintis moden. Antara mukjizat Al Quran yang baru dapat dibuktikan oleh para pakar adalah tentang khasiat madu lebah.

Khasiat madu lebah telah disebutkan dalam Al-Quran surah An Nahl ayat 68-69 dimana Allah berfirman yang bermaksud:

“ Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; ‘… kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)’. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian, terdapat tanda-tanda badi orang yang memikirkan.”




KELEBIHAN MADU UNTUK LELAKI

Bagi kaum lelaki, madu lebah dikatakan boleh menguatkan tenaga batin selain mengekalkan ketampanan serta awet muda. Madu juga merupakan cairan yang boleh menyahkan toksik dalam badan dan mencegah pelbagai penyakit kerana kandungan antibiotik dalam madu dapat membunuh kuman-kuman.

Madu berperanan sebagai bahan paling mujarab untuk penyakit dalam perut. Ia membersihkan perut, usus, saluran urat dan saluran lain untuk kesihatan. Zat asam manganese dan besi dalam madu memproses makanan serta menolong masalah sembelit, bengkak dan bernanah dalam perut dan usus serta masalah panas dalam perut.

Manakala zat asam Namlik merupakan zat utama dapat menahan sesuatu dari kerosakan di samping dapat mematikan kuman dalam perut.
12 February 2010 | By: shah

KISAH NEGRO YANG HAUS

Al kisah, seorang negro di sebuah Negara di benua Afrika sedang kehausan dan hamper mati akibat ketiadaan air di padang pasir. Sedang dia mencari air, dia terjumpa dengan jin padang pasir.

Jin itu berkata, “ Aku akan tunaikan tiga permintaan kau. Oleh sebab kau dah nak mati, aku akan tunaikannya pada kehidupan lain engkau. “

Negro itu pun membalas, “ Pertama, aku nak jadi putih. Kedua, aku nak sentiasa kena air supaya sejuk dan tak dahaga. Ketiga, aku nak tengok punggung wanita tanpa mereka sedar. “

Negro itu pun mati dengan tenangnya. Pada kehidupan lain, Negro tu jadi…


… mangkuk tandas wanita!
10 February 2010 | By: shah

KETAHUI 10 JENIS MAKANAN ANTI KOLESTROL

Kadang kala kita tidak menyedari, makanan yang diambil mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi. Ini mampu mendatangkan risiko terhadap masalah kesihatan terutamanya memberikan impak kepada jantung kita. Namun masih terdapat banyak makanan yang dikategorikan sebagai anti kolestrol. Cuba lihat fakta di bawah.



1. KUACIKaya dengan kandungan zat besi. Pola pemakanan yang rendah dengan zat besi boleh kadar kolestrol LDL. Kuaci dari jenis tawar seperti biji labu atau bunga matahari mempunyai zat besi yang tinggi.



2. EPALDengan memakan sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol di dalam badan. Ia juga menstabilkan kandungan zat dan mencegah lemak dalam badan.



3. OATkajian saintifik sudah membuktikan pengambilan oat setiap pagi boleh menurukan kadar kolestrol dalam darah. Di mana serat mudah larut di dalam oat boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.



4. SOYAMengandungi 48% protien, lesitin, vitamin dan zat galian. Ia juga mampu menghindarkan penyakit jantung dan diabetes. Malah ia kaya dengan kalsium dan mineral yang membantu memecahkan lemak dan menyusutkan kadar Lemak Jahat (LDL) dan meningkatkan kadar Lemak Baik (HDL).



5. KACANG TANAHkacang tanah yang dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Sekali gus membantu menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolestrol LDL dan mengelakkan penyakit jantung.



6. JAMBU BATUDalam kajian pakar nutrisi menunjukkan jambu batu mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Lantas disyorkan mengambil 400mg jambu batu sehari. Ia juga bagus untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa mengetepikan diet seimbang.



7. BUAH KERINGTerdapat banyak buah kering tetapi limau kering dipercayai mengandungi lebih banyak Flavanoid yang mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sekali gus mengurangkan risiko serangan jantung. Flavanoid juga boleh didapati di dalam the, brokoli, tomato, bawang dan buah delima.



8. KIWIMengandungi banyak vitamin C yang berupaya mencegah kolestrol LDL. Selain itu, buah – buahan lain yang turut kaya dengan vintamin C ialah mangga, betik, rambutan, belimbing dan strawberi.



9. KISMISMembantu menurunkan kadar kolestrol dalam darah sebanyak 8%. Bagi yang ingin menurunkan berat badan, amalkan pengambilan kismis sebanyak 400mg sehari.



10. IKAN TUNAKelebihan ikan tuna ialah ia mengandungi sumber asid lemak omega – 3 yang khusus melingdungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL. Selain ikan tuna, ikan salmon dan makarel turut mengandungi sumber yang sama.
08 February 2010 | By: shah

YANG MANA SATU


Ketika Halim menggembala kambing, dia didatangi seorang lelaki setengah baya bertanyakan tentang peliharaannya.

Lelaki: Berapa jauh kambing awak berjalan?

Halim: Yang mana hitam atau putih?

Lelaki: Yang Putih.

Halim: Oh! Yang putih berjalan sejauh lapan kilometer setiap hari.

Lelaki: Yang hitam pula.

Halim: Sama.

Lelaki: Berapa banyak rumput seekor kambing makan setiap hari?

Halim: Yang hitam atau putih?

Lelaki: Putih.

Halim: Lebih kurang tiga kilogram.

Lelaki: Yang hitam.

Halim: Sama juga.

Lelaki: (Agak geram). Kenapa awak membezakan kambing hitam dan putih? Sedangkan jawapannya semua sama.

Halim: Tentulah saya bezakan kerana kambing putih itu milik saya.

Lelaki: Oooo… Macam tu. Barulah saya faham. Kambing yang hitam ni siapa punya.

Halim: Yang hitam pun saya punya jugak.

Lelaki: (Bengang).
06 February 2010 | By: shah

BILA BADAN PERLUKAN REHAT?


9 malam – 11 malam: Merupakan masa terbaik untuk menyingkirkan bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh sistem antibodi ( di bahagian limfa ) melalui proses detoksifikasi. Ia merupakan masa terbaik untuk berehat sepenuhnya atau mendengar muzik yang digemari. Elak dari melakukan kerja-kerja berat kerana ia mampu memberikan impak terhadap kesihatan badan.

11 malam – 1 pagi: Proses detoksifikasi dilalukan di bahagian hati.

1 pagi – 3 pagi: Proses detoksifikasi dijalankan di bahagian hempedu.

3 pagi – 5 pagi: Proses detoksifikasi berlaku di bahagian paru-paru untuk membersihkan sistem pernafasan. Ada kalanya seseorang akan mengalami batuk ketika proses ini dilakukan.

5 pagi – 7 pagi: Proses detoksifikasi berlaku di bahagian usus besar, di mana seeloknya anda perlu membuang isi perut.

7 pagi – 9 pagi : Penyerapan nutrien di kawasan usus berlaku di mana anda perlu mengambil sarapan pagi. Seelok – eloknya bersarapan awal sebelum jam 6.30 pagi bagi sesiapa yang kurang sihat atau sedang sakit. Bersarapan sebelum jam 7.30 pagi pula bersesuaian untuk anda yang mahu kekal fit. Bagi anda yang sering mengabaikan sarapan pagi, buanglah tabiat itu kerana ia tidak bagus untuk kesihatan. Walaupun anda bersarapan agak lewat ( antara jam 9 pagi – 10 pagi ), ia lebih bagus dari tidak bersarapan lansung.



INFO TAMBAHAN: Tidur lewat dan berjaga malam mampu menggangu proses penyingkiran bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh sistem badan. Menurut kajian pakar perubatan, dari jam tengah malam hingga 4 pagi, merupakan masa untuk tulang sum-sum menghasilkan darah. Jadi, dapatkanlah tidur yang sempurna dan jangan tidur lewat!
04 February 2010 | By: shah

AWAS !!! ALKOHOL



Jangan makan daging kambing kalau anda menghadapi penyakit darah tinggi.  Demikian pendapat lelaki dalam hal ini.  Bagaimana pula dengan kesihatan jantung anda? Cukup kah hanya dengan berhenti merokok.  Yang jelas, minuman keras juga musuh utama bagi jantung.  Alkohol dalam minuman keras dikatakan boleh menukarkan lemak dalam badan.  Secara saintifiknya ia memusnahkan lemak High Density Lipoprotein (HDL).  Walhal HDL sangat penting dan baik untuk kesihatan.  Apabila seseorang itu mengambil minuman keras, alkohol akan menukarkan HDL menjadi Low Density Lipoprotein (LDL) yang tidak diperlukan.


Sebiji Pisang Sudah Cukup!



Dulu, epal sering dikatakan sebagai buah ubat.  Sebiji epal sehari, akan menjauhkan anda dari doktor selama tiga puluh hari.  Tapi, jangan tidak tahu, pisang juga dikatakan lebih berkhasiat daripada epal.  Ini kerana pisang juga mengandungi potasium dan sodium dalam kadar yang baik untuk kesihatan organ tubuh.

Banyak pihak yang mencadangkan agar pisang dijadikan sebagai pelengkap menu.  Food and Drug Administration menyatakan pisang adalah sumber potasium dan mengandungi sodium rendah yang ampuh mengandungi risiko tekanan darah tinggi dan strok.  Sebiji pisang bersaiz sederhana dikatakan mengandungi 350mg potasium dan 140mg sodium.  Pisang juga rendah lemak, lemak tepu dan kolestrol.

Potasium dikesan di hampir seluruh bahagian tubuh dalam bentuk elektrolit yang seimbang.  Potasium sangat mempengaruhi dalam keaktifan otot jantung dan didapati pada hampir seluruh proses metabolisme.  Kajian pada binatang membuktikan indikasi siriko strok yang mengakibatkan kematian berkaitan dengan rendahnya potasium ini.  Semakin tinggi kadar potasium, maka risiko terkena serangan jantung dan strok semakin rendah.
01 February 2010 | By: shah

Hati-hati dengan JETLAG


Adakah anda sering terbang  di awan biru? Seringkah anda mengalami jetlag? jika sering...  berwaspadalah.  Terdapat kajian dijalankan oleh Pakar neurologist, Universiti Brisbol, Kwangwook Cho, mengatakan jetlag menyebabkan otak mengecil dan memberi kesan terhadap daya ingatan.


Satu kajian telah dijalankan ke atas 20 pekerja penerbangan, perubatan dan mereka yang sering berpergian.  Berdasarkan kajian itu, Profesor ilmu kedoktoran dari Havard Medical School, Chales A. Czeiser menerangkan, sekitar lapan juta pekerja dari golongan ini berkemungkinan besar mengalami masalah tersebut.

Hasil kajian itu mendapati, setelah lima tahun bekerja, sebahagian krew kapal terbang mempunyai masalah daya ingatan.  Dan Kwangwook membuat  kesimpulan bahawa otak perlu direhatkan sekurang-kurangnya 10 hari setelah melalui perjalanan jauh.  Tambahnya, masalah kekurangan daya ingatan dan penyusutan otak disebabkan kerana kurangnya rehat.


30 January 2010 | By: shah

Selalu Berdengkur ???



Pernahkah anda mengalami sesak nafas atau nafas terhenti ( sleep apnea ) ketika tidur?  Jika pernah, periksalah leher anda.  Para penyelidik berkata, ukuran leher lelaki boleh mempengaruhi berlakunya sleep apneaMenurut penyelidik, sleep apnea ditandai oleh bunyi dengkur yang kuat ketika tidur.  Dr Adam Whitle dari Royal Infirmary of Edinburgh berkata, gejala sleep apnea berkait rapat dengan jumlah otot di leher.  Dalam penyelidikan itu beliau telah memeriksa leher lelaki dan wanita yang tidak memiliki gejala sleep apnea.  Keputusan yang diterima ialah lelaki memiliki otot lebih banyak berbanding lemak.  Sebaliknya, hanya sedikit otot di leher wanita.  Jadi, jika anda berleher besar, berjaga-jagalah ketika tidur.  Mungkin sleep apnea menanti saban malam.

29 January 2010 | By: shah

Epal & Kanser Prostat


Anda takut kanser prostat?  Jika ingin selamat, rajinlah makan buah epal dan kacang buncis yang mengandungi sebatian aktif kuersetin.  Ini berdasarkan hasil kajian pakar di Mayo Clinic, Rochester, Amerika Syarikat, yang dimuatkan di dalam jurnal Carcinogenesis.



Dalam uji kaji makmal, pakar kanser dari jabatan Urologi di Mayo Clinic, Nianzeng Xing, membuktikan bahawa kuersetin mampu menghalang reseptor hormon lelaki (androgen).  Reseptor ini bertugas mengaktifkan gen-gen yang mengatur produksi beragam hormon pada saluran prostat.  Jumlah reseptor yang terlalu melimpah akan memacu sel-sel sehingga membiak hingga tidak terkawal dan mengakibatkan kanser.

" Reseptor androgen perlu dihalang  untuk mencegah  kanser prostat, " kata Xing yang dipetik daripada Science News Magazine.  Jadi, sementara menunggu kajian seterusnya, Xing menyarankan untuk memperkayakan menu makanan dengan sumber kuersetin semula jadi seperti epal, kacang buncis, jeruk, teh dan bawang merah.

28 January 2010 | By: shah

Hei !!! Basuhlah Tangan




Membasuh tangan!.  Kelihatan mudah tetapi ramai yang malas berbuat demikian.  Sebuah kajian menunjukkan  satu pertiga  lelaki dan sebahagian besar wanita tidak membasuh tangan selepas keluar dari tandas.  Sedangkan tangan adalah ' pintu gerbang' untuk dicemari dengan kuman dan bakteria.  Kebanyakkan penyakit disebabkan oleh kuman yang disebar melalui tangan.  Tangan yang tidak bersih akan memudahkan kuman masuk ke tubuh ketika menyuap makanan.  Di katakan sekitar 4.5 juta masyarakat di Britain menghidapi penyakit yang berpunca daripada tangan kotor.  Namun, laporan rasmi yang dikeluarkan kurang daripada 100 ribu kes.

KAJIAN YANG DIJALANKAN KE ATAS 2000 ORANG MENDAPATI SEBANYAK 31 PERATUS LELAKI DAN 17 PERATUS WANITA TIDAK MEMBASUH TANGAN SEBAIK KELUAR DARI TANDAS.  ANTARA ALASAN YANG DIBERIKAN IALAH MEREKA PERCAYA TANDAS CUKUP BERSIH.  MENURUT PAKAR DARI FOOD STANDARDS AGENCY, JOHN KREBS, MEMEGANG MAKANAN DALAM KEADAAN TANGAN KOTOR AKAN MENIMBULKAN MASALAH KESIHATAN.  DAN IA MENJADI MASALAH BESAR DI KALANGAN MASYARAKAT BRITAIN.  PADA HAL MEMBASUH TANGAN ADALAH LANGKAH YANG PALING MUDAH UNTUK MENGURANGKAN MASALAH INI.

Sementara itu, hasil sebuah kajian lain mendapati sebanyak 42 peratus orang tidak membasuh tangan selepas bermain dengan haiwan peliharaan.  Dan lebih setengahnya lagi tidak membasuh tangan sebelum makan.  Pakar mikrobiologi dari universiti Aberdeen, Hugh Pennington berkata membasuh tangan adalah cara mudah
mengelakkan risiko dijangkiti penyakit.


27 January 2010 | By: shah

Rileks Sebentar

Rahsia Disebalik Rahsia




Minah berjumpa ayahnya untuk meminta persetujuan berkahwin dengan mamat.
" Ayah, Mamat mahu melamar saya " kata Minah.
" Apa, kau nak kahwin dengan Mamat?... Tak boleh!! " kata ayahnya dengan nada tinggi.  " Kau boleh kahwin dengan sesiapa saja asal bukan dengan Mamat... "
" Kenapa saya tidak boleh kahwin dengan Mamat? " tanya Minah.
Sambil berbisik...  ayahnya memberitahu, " Psst jangan sampai emak kau tahu ya... Mamat itu adalah abang kau. "
Minah terkejut...  lalu pergi mencari emaknya,
" Mak...  kenapa ayah melarang saya berkahwin dengan Mamat? " Tanya Minah kepada emaknya.
" Engkau tah payah dengar cakap ayah kau tu...  kau boleh kahwin dengan Mamat... " emaknya menjelaskan.
Zuraini hairan bercampur gembira.. " Kata ayah, Mamat itu abang saya...? "
" Ayah engkau juga tidak yang engkau tu bukan anaknya, "
jawab maknya selamba...

Teh Hijau Cegah Nafas Berbau




Penyelidikan terbaru menunjukkan teh hijau mampu mencegah bau nafas yang busuk.  Penyelidikan yang dilakukan di Universiti Pace mendapati ekstrak teh hijau yang dicampur dengan beberapa jenis bakteria efektif  membunuh bakteria dan menghalang pertumbuhannya.  Berdasarkan penyelidikan ini juga mendapati, ubat gigi dan ubat kumur yang dicampur dengan teh hijau dapat membunuh virus menyebabkan kerosakan dan bau mulut yang tidak menyenangkan.  Polyphenol yang terdapat dalam teh bertindak sebagai antioksidan yang melindungi sel manusia daripada rosak.  Sekiranya ditambah dengan teh hitam, ia dapat mengelakkan pembentukan plak dan menghancurkan asam penyebab bau busuk.  Hasil penyelidikan ini telah dibentangkan di dalam perhimpunan tahunan American Society for Microbiology di Washington DC.


Batu Karang: Kenali Penyebabnya





Penyakit batu karang kurang dikenali berbanding dengan kanser ataupun sakit jantung.  Batu karang merupakan satu keadaan di mana dalam tubuh manusia wujud kehadiran batu.  Ia mungkin wujud pada hempedu, air liur ataupun sistem urinari.  Namun, batu karang urinari adalah yang paling banyak dilaporkan.  Nisbahnya ialah satu atau dua pesakit dalam seribu orang.  Anggaran usia bagi pesakit batu karang urinari ialah sekitar 20 hingga 40 tahun.  Golongan lelaki dikatakan lebih ramai menjadi mangsa batu karang urinari berbanding wanita.  Nisbahnya ialah 3 : 1.  Antara faktor utama kewujudan batu karang ialah apabila seseorang individu terdedah lama di bawah sinaran cahaya matahari.  Apabila terlalu lama terdedah pada sinaran cahaya matahari, air kencing akan menjadi pekat sehingga wujudnya kristal-kristak kecil dalam air kencing.  Kehadiran batu karang pada sistem urinari menyebabkan rasa ketidakselesaan kepada individu.  Kadang-kadang akan terasa amat sakit.  Apatah lagi, batu karang terletak pada bahagian buah pinggang.  Seseorang yang mengalami batu karang juga akan turut terasa sengal terutama di bahagian belakang bawah rusuk.


25 January 2010 | By: shah

Rilek Sebentar

PAPA & MAMA



Di suati pagi, seorang remaja lelaki keluar dari biliknya dan bertanya kepada neneknya:
"Nenek, mana papa dan mama?"
"Mereka masih di dalam bilik...," neneknya menjawab.
Remaja itu tertawa kemudian sarapan sendiri lalu pergi sekolah.  Pulang dari sekolah, dia bertanya lagi kepada neneknya:

" Di mana papa dan mama?"
" Mereka masih di dalam bilik..." neneknya kembali menjawab.
Budak remaja itu tertawa gelihati, lalu menghabiskan makan tengaharinya dan pergi bermain.  Malam harinya, barulah dia pulang untuk makan malam.  Sebelum makan, budak remaja itu bertanya lagi pada neneknya:
" Di mana papa dan mama?"
" Masih di dalam bilik," jawab nenek.
Anak itu tertawa geli.
" Kenapa dari tadi aku perhatikan kamu asyik ketawa saja?!" Tanya neneknya dengan nada tinggi.
Si anak menjawab:
" Semalam papa masuk ke bilik saya untuk meminta gel pelembab kulit, tapi saya bagi gam Super Glue... "
24 January 2010 | By: shah

Info Kesihatan


Mitos dan Fakta Tentang Telur



TELUR OMEGA3 BIKIN CERDAS

Informasi "bikin cerdas" ini tidak sepenuhnya salah karena kandungan omega dalam telur Omega3 memang 15 kali lipat lebih tinggi dibanding telur biasa. Mengapa demikian? Tak lain karena untuk menghasilkan produk telur yang kaya akan kandungan asam lemak Omega3, pakan ayam petelurnya pun khusus. Asam lemak Omega3 memang sangat penting untuk kecerdasan. Itulah sebabnya, telur Omega3 sangat baik dikonsumsi anak balita. Namun, harus diingat, kecerdasan seorang anak tidak hanya dipengaruhi faktor nutrisi, tapi juga ditentukan oleh faktor genetik dan sejauh mana stimulasi yang diberikan lingkungannya. Ketiga faktor ini saling menguatkan satu sama lain.

Selain itu, telur jenis ini juga memiliki kandungan kolesterol yang rendah. Ini karena kandungan telur Omega3 antara lain lemak tak jenuh yang mampu menurunkan kadar kolesterol. Perlu diketahui, kadar kolesterol yang tinggi berpotensi menimbulkan sumbatan pada pembuluh darah. Sumbatan inilah yang akan menyebabkan terjadinya serangan jantung maupun stroke. Hingga tidak berlebihan bila dikatakan telur Omega3 merupakan pilihan makanan yang sangat cocok untuk mencegah penyakit jantung. Kandungan Omega3-nya pun mampu memperkuat otot-otot jantung.


TELUR MENTAH/SETENGAH MATANG LEBIH BERKHASIAT

Tidak sedikit orang yang sedemikian percaya bahwa mengonsumsi telur mentah atau telur setengah matang bisa meningkatkan stamina mereka. Anggapan mereka, telur mentah lebih fresh sehingga amat baik untuk dikonsumsi.

Tentu saja anggapan ini hanya mitos. Pasalnya, telur mentah dan setengah matang merupakan telur yang belum siap dicerna tubuh. Lo, kenapa? Karena dalam kondisi mentah maupun setengah matang, ikatan proteinnya masih begitu kuat. Tubuh sulit memecahnya menjadi asam amino sehingga proses untuk mencernanya pun berlangsung amat lambat. Makanya telur mentah mampu membuat yang bersangkutan merasa kenyang lebih lama. Boleh jadi berawal dari sinilah muncul mitos bahwa mengonsumsi telur membuat seseorang merasa lebih kuat beraktivitas, termasuk berolahraga.

Kebiasaan menambahkan madu ternyata memang membantu proses pencernaan. Madu mampu membantu telur agar bisa dicerna lebih baik oleh tubuh. Namun, orangtua tetap harus memerhatikan masalah keamanan pangan. Apalagi saat ini banyak penyakit yang timbul akibat bahan makanan yang tidak dimasak hingga matang, dari tifus sampai flu burung. Ingat, bakteri yang mungkin ada dalam telur mentah bisa saja masuk ke tubuh dan menyebabkan si kecil jatuh sakit. Terlebih jika daya tahan tubuhnya sedang buruk.


PUTIH TELUR SEBAIKNYA DIBUANG

Ditinjau dari kandungan gizinya, kuning telur lebih baik daripada putih telur. Semua jenis protein, kolesterol, lemak, vitamin A yang terkandung di kuning telur tidak dimiliki oleh putih telur. Selain itu, dalam kondisi mentah, putih telur memang bisa menghambat proses penyerapan vitamin A. Namun, meski kandungan gizinya tidak sebaik bagian kuning, putih telur tetap layak dikonsumsi asalkan dimasak matang. Lagi pula putih telur bisa dijadikan olahan lezat lainnya seperti kue. Sayang bukan jika dibuang?


TELUR AYAM KAMPUNG LEBIH BAIK DARIPADA TELUR AYAM NEGERI

Telur ayam kampung memang lebih baik karena mengandung asam amino yang lebih baik dan sekaligus lebih tinggi dibanding ayam ras maupun ayam negeri. Inilah yang menyebabkan semua kandungan gizi pada ayam telur kampung bisa diserap tubuh dengan lebih baik. Meski begitu, dari segi kandungan gizi, seperti lemak, kolesterol, vitamin, dan lainnya, tidak ada perbedaan mencolok antara telur ayam kampung dan ayam ras maupun ayam negeri.


TELUR MERUPAKAN MAKANAN TERBAIK SETELAH SUSU

Semua makanan mengandung protein tinggi atau rendah dalam 100 gramnya tergantung kadar airnya. Artinya, mengonsumsi susu sebanyak 100 cc dibanding telur ayam 100 gram, tentu saja nilai gizinya lebih baik telur ayam. Ini karena susu lebih banyak mengandung kadar air daripada telur. Sebagai gambaran, susu mengandung protein sekitar 3%, sedangkan telur sekitar 12%. Padahal harga 100 cc susu relatif jauh lebih mahal ketimbang 100 gram telur. Apalagi jika dibandingkan dengan daging. Karena itu, telur meru-pakan sumber protein hewani yang terbaik sekaligus termurah.


JANGAN MAKAN TELUR SETIAP HARI

Cukup banyak orangtua yang tak membolehkan anaknya mengonsumsi telur setiap hari. Mereka khawatir gara-gara hobi makan telur, kadar kolesterol dalam darah anaknya meningkat secara drastis dan menimbulkan gangguan/penyakit serius. Pandangan ini tentu saja keliru, apalagi jika diterapkan pada anak-anak Indonesia. Pasalnya, pola makan mayoritas anak Indonesia masih kurang bagus karena jarang minum susu, sementara makan daging pun belum tentu seminggu sekali. Nah, kalau telur pun dijauhi, maka sangat mungkin kekurangan gizi bakal menjadi masalah serius bagi generasi penerus.

Ini tentu amat berbeda dengan kondisi anak sebaya di negara-negara maju yang dalam menu sehari-harinya sering tersaji steak atau olahan daging lainnya dan secara teratur minum susu. Tak heran jika ada yang membatasi konsumsi telur hanya 4 butir dalam seminggu. Yang penting diingat, masa kanak-kanak merupakan masa pertumbuhan. Agar tumbuh kembangnya optimal, kecukupan asupan nutrisi yang baik tentu saja harus diperhatikan. Selain itu, kalau asupan gizinya kurang baik bukan tidak mungkin kecerdasannya tak berkembang semestinya.

Masalah kolesterol umumnya justru banyak muncul kala seseorang berumur 40 tahun ke atas dan bukan di usia anak. Ini bisa dimaklumi karena di usia tersebut biasanya hidupnya lebih makmur. Mereka inilah yang justru harus membatasi asupan makanan yang mengandung kadar kolesterol tinggi. Kalau tidak, mereka akan terancam oleh gangguan jantung dan sejenisnya yang amat jarang dialami oleh anak-anak. Kalaupun ada, biasanya bukan karena hobi makan telur, melainkan karena faktor genetik.


TELUR HAMBAT KEPIKUNAN

Kepikunan terjadi karena sel-sel otak mengalami kelaparan glukosa ataupun oksigen. Glukosa ini didapat dari sumber karbohidrat seperti nasi atau roti dan bukan dari protein seperti telur. Dengan demikian tidak ada kaitannya antara konsumsi telur dan kepikunan. Itulah mengapa, dengan sarapan nasi atau roti, otak seseorang akan lebih siap untuk bekerja. Selain itu, kepikunan juga terjadi jika kekurangan asupan oksigen. Entah karena aliran pembuluh darahnya banyak yang tersumbat atau sebab lain. Aliran darah yang terhambat inilah yang membuat indvidu bersangkutan sulit mencerna informasi.


TELUR MERUPAKAN KONDISIONER YANG BAIK

Kondisioner memang ada kaitannya dengan protein dan zinc seperti yang banyak diiklankan oleh banyak produk sampo. Kurangnya asupan protein akan memunculkan gangguan dan aneka masalah rambut, dari rambut rontok, bercabang, kemerah-merahan, mudah patah, dan sebagainya. Tidak heran bila orang yang melakukan diet ketat dengan membatasi asupan lemak dan protein, rambutnya jadi gampang rontok. Karena itu, konsumsilah telur supaya rambut sehat dan kuat.
23 January 2010 | By: shah

Info Kesihatan

KHASIAT SAYUR HIJAU


Cendawan

Cendawan shitake yang semula jadi dan menyihatkan bukan saja terkenal dengan rasa dan baunya tetapi juga kaya dengan vitamin B dan serat.  Malah, ia rendah kalori, membantu mengurangkan kolestrol dan menghindari masalah saluran darah yang mengeras.  Shitake digunakan untuk semua jenis penyakit membabitkan fungsi ketahanan yang lemah seperti barah, AIDS, alahan persekitaran, jangkitan Candida serta demam dan selsema yang kerap.



Halia

Tumbuhan ini berasal dari Asia Selatan (India).  Halia (Zingiber officinale) merupakan tumbuhan herba yang tumbuh sepanjang tahun.  Hidup liar di ladang-ladang tanah lembab serta memperolehi banyak sinar matahari.  Halia mengandungi banyak atsiri, damar, mineral sineol, fellandren, kamfer, gigerol(misalnya di bahagian bahagian merah), zingeron, lipidas, asam aminos, niacin, vitamin A, B1, C dan protien.  Minyak halia berwarna kuning dan kental.  Minyak ini kebanyakkannya mengandungi terpen, fellandren dan dextrokamfen.  Menurut farmakologi Belanda, umbi Zingiber officinale mengandungi 6% bahan ubat-ubatan yang sering digunakan sebagai rumusan ubatan di 23 buah negara.  Sejak dahulu lagi, halia dipergunakan sebagai ubat atau bahan untuk memasak.  Halia boleh meransangkan kelenjar pencernaan, baik untuk membangkitkan nafsu makanan dan pencernaan.



Kucai

Kucai adalah sejenis sayuran yang menyerupai pokok bawang yang berasal dari keluarga Lili.  Tumbuhan ini busuk baunya tetapi sedap dimakan sama ada sebagai sayur atau ulam.  Kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang.  Ia dapat mengubati penyakit seperti senggugut, keputihan, darah tinggi dan sembelit.  Kucai bertindak sebagai antiseptik untuk membunuh bakteria dalam usus dan menjadi peransang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus.  Ia juga melancarkan pengaliran darah.  Cara penggunaannnya adalah menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian kacau dengan air panas lalu diminum.  Penggunaannya adalah lebih berkesan sekiranya diminum setiap pagi.