12 March 2010 | By: shah

VAKSINASI MENCEGAH


Tahukah anda, lebih 600 juta orang atau 10 – 20% penduduk dunia dijangkiti flu atau influenza? Flu boleh membawa beban ekonomi yang agak besar dalam bentuk kos penjagaan kesihatan dan juga kerugian dari segi prduktiviti ekonomi. Fakta ini telah dikeluarkan oleh sanofi pastuer iaitu pengeluar vaksin terkemuka di dunia. Flu yang berbeza dengan selsema ini boleh menyebabkan penyakit yang teruk dan kerumitan yang mengancam nyawa. Flu merebak dengan cepat tanpa disedari. Rawatan terbaik mencegah itu adalah dengan menyuntik vaksinasi flu.


Vaksin ini mengurangkan jangkitan flu kerana ia mempunyai sistem pertahanan badan. Ia selamat digunakan, namun wujud kesan sampingan seperti pembengkakkan ringan di tempat suntikan yang akan berakhir dalam tempoh 24 hingga 48 jam. Vaksinasi boleh diambil pada bila – bila masa dan ia mengambil masa 10 hingga 15 hari untuk mencapai tahap imunisasi maksimum selepas disuntik.

Antara kebaikan pengambilan vaksin flu adalah dapat menyelamatkan nyawa bagi mereka yang menghadapi masalah peparu yang teruk, asma, dan masalah kencing manis. Ia paling berkesan mengurangkan risiko penyebaran flu kepada orang sekeliling.

0 comments:

Post a Comment