06 February 2010 | By: shah

BILA BADAN PERLUKAN REHAT?


9 malam – 11 malam: Merupakan masa terbaik untuk menyingkirkan bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh sistem antibodi ( di bahagian limfa ) melalui proses detoksifikasi. Ia merupakan masa terbaik untuk berehat sepenuhnya atau mendengar muzik yang digemari. Elak dari melakukan kerja-kerja berat kerana ia mampu memberikan impak terhadap kesihatan badan.

11 malam – 1 pagi: Proses detoksifikasi dilalukan di bahagian hati.

1 pagi – 3 pagi: Proses detoksifikasi dijalankan di bahagian hempedu.

3 pagi – 5 pagi: Proses detoksifikasi berlaku di bahagian paru-paru untuk membersihkan sistem pernafasan. Ada kalanya seseorang akan mengalami batuk ketika proses ini dilakukan.

5 pagi – 7 pagi: Proses detoksifikasi berlaku di bahagian usus besar, di mana seeloknya anda perlu membuang isi perut.

7 pagi – 9 pagi : Penyerapan nutrien di kawasan usus berlaku di mana anda perlu mengambil sarapan pagi. Seelok – eloknya bersarapan awal sebelum jam 6.30 pagi bagi sesiapa yang kurang sihat atau sedang sakit. Bersarapan sebelum jam 7.30 pagi pula bersesuaian untuk anda yang mahu kekal fit. Bagi anda yang sering mengabaikan sarapan pagi, buanglah tabiat itu kerana ia tidak bagus untuk kesihatan. Walaupun anda bersarapan agak lewat ( antara jam 9 pagi – 10 pagi ), ia lebih bagus dari tidak bersarapan lansung.



INFO TAMBAHAN: Tidur lewat dan berjaga malam mampu menggangu proses penyingkiran bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh sistem badan. Menurut kajian pakar perubatan, dari jam tengah malam hingga 4 pagi, merupakan masa untuk tulang sum-sum menghasilkan darah. Jadi, dapatkanlah tidur yang sempurna dan jangan tidur lewat!

0 comments:

Post a Comment