26 July 2009 | By: shah

Sini Lah Penghujung Nya...

Entah lah... adakalanya hidup di tempat orang pun ada susah nya...satu nya jauh dari kuarga di kampung... satu lg, hidup dengan menumpang kesenangan orang lain... malu jugak bila ingat balik semua ni... tp ni lah lumrah dunia...

Aku rasa dah tiba masa nya untuk aku balik ke kampung... aku duduk jauh ni pun x dapat juga membantu kuarga aku... aku dah x da semangat lagi untuk terus berada di sini... apa yang ada di sini hanya lakonan semata2 sahaja... mungkin tempat yang sesuai dengan aku hanya lah kampung halaman ku... aku ingat lebih baik aku balik semula ke sana dan menolong ayah aku...kedai depan rumh tu dah lama x di buka, ye la... buka skit nnt saudara datang nak hutang barang aje... nak bayar nya nnt buat2 lupa plak... sbb tu la ayah aku x buka kedai tu lagi... susah juga nak berniaga skrg ni, bukan bertambah senang... tapi di sebalik nya plak...

Lagi satu... yang kaya trus menindas yang sederhana... erm... tu la yang menimpa kami...aku x layak bergelar anak sulong... aku x mampu nk buat ibu dan ayah aku bangga dengan aku... aku selalu memalukan mereka...hbs blaja dengan tangan kosong aje... pastu x dpt kerja...ni nnt bila hbs blaja ni aku x tau lagi mana aku nk cari kerja... kt tpt aku mmg x da bidang yang aku ceburi ni... nk kerja kat sini nnt, sapa aku leh harap kan??? member2 lain semua akan ikut haluan masing2... mereka senang la merantau kt sini... balik kampung guna bus aje... aku??? kena plak naik flight untuk balik kampung... dah la tiket tu bukan murah...

Rasa nak nanggis plak skrg ni... teringat plak aku pesan mak aku... dia harap sangat aku hbs blaja ni nnt aku akan dapat terus kerja dan tolong dia... mampu ke aku tunai kan hajat dia??? aku rasa malu untuk balik semula ke sana nnt klu aku x dapat capai hajat dia... aku x mampu nak ubah hidup kuarga aku... bila aku ingat wajah mak ayah aku... pasti air mataku akan kuar... sedih sangat mengenangkan nasib mereka berdua... pernah dulu terlintas dalam fikiran aku untuk tamatkan hidup ku... tp Tuhan tau apa Dia buat... aku masih lagi bernafas, di beri peluang...

Tapi aku keseorangan di tempat yang amat asing bagiku... kuarga ku jauh di seberang laut aku plak merantau mencari ilmu untuk mengubah nasib kuargaku... aku ingin melihat mereka senyum bangga dengan ku...mampu ke aku lakukan nya seorang diri disini??? aku mempunyai ramai rakan disini... tapi masing2 mempunyai masalah sendiri... ye la... kita ni.. zahir aje yang memberi senyuman, batin nya menanggis keseorangan...

Ini lah lumrah dunia... tambahan lagi... dunia akhir zaman... aku harap aku mampu buat kuarga ku hidup senang sebelum aku pergi dahulu suatu masa nanti...

0 comments:

Post a Comment