14 July 2009 | By: shah

Tak Siapa Tahu...


Kekadang aku teringat akan nasib kuarga aku, x ada siapa bagi aku untuk luahkan isi hati yang telah lama aku pendam, melihat orang lain bergembira bersama keluarga, membuat aku rasa dengki, bukan sebab kuarga aku porak poranda tapi... dunia dah berubah, kita ni semakin dewasa, begitu juga aku, ingin saja aku menangis kerana nasib yang menimpa diri ku, tapi aku tahan jua ia dari keluar... aku betol2 nekad untuk membantu kuarga aku... ini semua kerana...

Berat mulutku untuk meluah kan... siapa lagi yang dapat membaca isi hati aku ni? cukup la penderitaan yang telah lama aku hadapi sebelum ini, bila kah masanya untuk aku membalas dendam? dan adakah akan tercapai segala hajat ku itu nnt? kekadang aku hanyut di bawa arus permodenan... tapi nasib la aku tak trus hanyut kerana aku masih ingat akan ibu bapaku...

Biar la aku kongsi kan kepada semua, aku berasal dari sebuah kampung di sarawak... aku di besarkan dengan cara kampung, maka sebab itu la bila skrg ni aku berada di kota2 seperti Kl ni, aku x cepat terpedaya seperti sesetengah orang... ibu dan ayah ku jua orang kampung... dari aku kecil sampai la sekarang kami masih menetap di tpt yang sama... ada masanya aku dengki juga melihat saudara2 ku yang lain yang hidup di bandar...hidup senang....nak juga aku merasa seperti mereka... tp ni la hakikat yang harus aku terima... ibu ku bekerja di sebuah sekolah di bandar... ayah ku pulak dah lama berpencen dan sekarang dia banyak menghabiskan masanya dengan memancing udang sungai... bila ingat ayah ku, air mata ku akan keluar, betapa dia kuat bekerja dan mencari duit untuk memberi makan kepada anak2 nya... x juga dia harap kan dari mak aku aje... biar pun sakit jua dia akan ke muara untuk mencari rezeki... sedih aku bila ingat kan nya...

Klu dulu semasa ayah aku masih bekerja, keluarga aku masih la kira hidup senang gak la...tp x la mewah, kira masih boleh tersenyum lagi la...ramai sanak saudara datang kerumah aku...tujuan nya bukan lain... meminta tolong dengan ayah dan mak aku...ada yang minta tlg offer kan anak dorang kerja, ada yang nk minjam duit la...dan mcm2 lagi la... kiranya ayah dan mak aku ni pemurah membantu orang... bukan aku nak ungkit, sebabnya akhirnya....x de apa jua balasan yang kami dapat dari membantu orang, lah kami dh x d pandang lagi...bukan nya inginkan perhatian...tapi apa lah salah nya saling membantu kan... erm....ni x, jadi bahan cerita orang pulak... apa salah mereka???

Sama seperti nasib aku juga, biar pun aku jauh di perantauan mencari ilmu... aku pun x lari dari bahan cerita mereka....bukan orang lain, tapi saudara2 juga... erm...

Dah lumrah dunia...sekarang kuarga aku dah x macam dlu lagi... tapi aku dah x sabar menanti tarikh keramat 19 January 2010 kerana masa itu aku dah bebas... lepas tu aku nk cari kerja... aku x nak lagi ayah aku memancing... biar aku plak yang ganti kan tempat mereka... aku x nak lagi saudara2 aku memandang rendah kami sekeluarga lagi... aku dah bertekad dah... biar la aku lepas ni kerja kat rantau orang asal kan aku dapat bahagia kan mak ayah aku...itu lah matlamat aku...

Ya Allah, kau dengar kan lah doa hamba Mu yang lemah ini, kuat kan lah semangatku untuk terus berjuang demi keluarga aku di kampung sana... Amin.........

0 comments:

Post a Comment